13 mrt 2013

Miraflor Gintasting

Bij het in Antwerpen gevestigde Miraflor heb ik wel eens enkele lekkere flesjes besteld. De Filliers 28, Monkey 47 en ook de Mokey 47 Sloe gin om precies te zijn. Lekker makkelijk want die werden gewoon thuis geleverd. Onlangs een keertje ter plaatse geweest daar op de Ankerrui. Niet om enkele flessen af te halen - al gebeurde dat uiteindelijk wel - maar om gin te proeven.

Een gintasting? Daar zeg ik niet nee tegen! Goed nieuws, bij Miraflor zit je direct goed. Een blik op het duizelingwekkende gamma gins zegt voldoende geloof ik. Zij die graag tellen, het zouden er zo om en bij de 100 verschillende moeten zijn, elk met hun eigen karakter en smaak! Om alles een beetje in goede banen te laten lopen hebben we ze niet allemaal geproefd maar bleef het bij een bescheiden 10 stuks. Gevolgd door een gin tonic!

Gin, iemand?

Een flipboard, 10 plastic proeversglaasjes en de kundige uitleg van Frédéric van Miraflor... meer was er niet nodig voor een gezellige namiddagtasting. Er werden jeneverbessen rondgedeeld om een idee van hun smaak te krijgen en zij die een hongertje hadden, er waren chipskes voorzien. Spuwbekers waren niet aanwezig, dat zou gewoon zonde zijn natuurlijk.

Frédéric liet ons aan de hand van een 'smakenkruis' telkens opnieuw gokken waar de geproefde gin thuishoorde. De ene floraal, de andere eerder kruidig. Zij die hun kennis wensten te etaleren waren aan het juiste adres. Zij die gin wensten te proeven ook trouwens.

Gintasting, Miraflorstyle!

Gin dus. De volgende gins - een mooie wandeling doorheen het uitgebreide gamma gins van Miraflor -passeerden allemaal de revue.

Haswell Gin, Bombay Sapphire (klassieker), Old English, Sipsmith Dry Gin (old school), Geranium, Blue Gin (huisgin Karmeliet, peperig van smaak, tikkeltje anijs) FG 20-3 (Belgisch), Gin Mare (exotisch), William Chase en Sipsmith Sloe Gin.

Geen gin zonder woordje uitleg, telkens opnieuw kundig en onderbouwd. Zo'n tasting... ik kan het iedereen aanraden, ginliefhebbers in het bijzonder.

Gin, een greep uit het Miraflor aanbod

Zelf ook liefhebber van gin. Misschien is zo'n tasting wel iets voor jou. Of maak er op 28 april gezellig een dagje van. Dan is het 'Gindag' in het Felix Pakhuis en kan je volop gins ontdekken. Geniet, maar drink met maten. Onze volgende tasting wordt er eentje met rum. Nu nog een datum kiezen!

4 opmerkingen:

Yannick zei

Waar op het smakenkruis bevinden zich de Haswell Gin en de William Chase?

als ze in volgorde staan zou ik gokken respectievelijk Citrusachtig en Exotisch?

Haswell ken ik van naam, maar nog nooit geproefd. William Chase is me onbekend.

Sid Frisjes zei

Yannick,

Mijn excuses maar ik had er die dag al een boekvoorstelling in een brouwerij opzitten. Mijn alertheid was met andere woorden beperkt :-)

Wat ik vooral leuk vond aan de tasting is dat je, effectief veel onbekende spelers te proeven kreeg.

R. Schollaert zei

Chase stond op Venuez, lekker fris herinner ik mij nog, leuk voor in G&T en Dry's, moet ook interessant zijn in Hanky Panky's. Je moet ook eens Oxley proberen, laat je mening maar weten. :)

Yannick zei

Intussen bevestiging van mijn vermoedens:

Haswell is een citrusachtige gin, op basis van sinaasappelschillen.

William's Gin van Chase is een exoot, gedistilleerd als vodka en vervolgens ge-herdistileerd als gin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...